Ongetwijfeld heb je er wel eens op gereden tijdens je bezoek aan Spanje en al helemaal als je langs de Middellandse Zee woont: de AP-7 snelweg of in het Spaans ook wel de Autopista del Mediterráneo genoemd. Het gaat hier om de 1.173 kilometer lange snelweg die langs de oostkant op het vasteland van Spanje loopt, op slechts enkele kilometers van de Middellandse Zeekust. De AP-7 begint op de Frans/Spaanse grens bij La Jonquera in Catalonië en eindigt helemaal in het zuiden in de kustplaats Algeciras in Andalusië.
Wist je dat een groot deel van de AP-7 route de oude Romeinse Via Augusta volgt? Dat zul je nu bijna niet meer merken maar het is nog steeds een van de drukste, langste en meest internationale snelweg van Spanje. Het merendeel van de 1.173 kilometer lange snelweg kan ook omschreven worden als tolweg want men dient voor het gebruik te betalen.
Voor diegene die geen tol willen betalen volgt de gratis te berijden Europese E-15 weg over de gehele lengte langs de AP-7 tolweg. In Spanje heeft deze E-15 ook wel de benaming A-7 gekregen en op sommige stukken N-340.
Oorspronkelijk had deze snelweg de benaming A-17 als verlenging van de Franse Autoroute A-9 omdat het eerste deel van Barcelona naar La Junquera onderdeel was van deze snelweg. Toen echter het deel van Montmelo naar El Papiol aangelegd werd besloot men het deel Barcelona-Granollers te scheiden waarna de AP-7 bestond en de oude A-17 die nu C-33 heet.
Officieel kreeg deze snelweg in 1986 de A-7 benaming maar nadat in het jaar 2003 alle snelweg benamingen veranderd werden werd de A-7 de AP-7. De AP-7 is de tolweg en de A-7 is de gratis weg.
De AP-7 kan onderverdeeld worden in 33 snelweg-delen die van La Jonquera in Catalonië via de Comunidad Valenciana en Murcia naar Andalusië gaan. Op enkele delen in de deelstaten Murcia en Andalusië volgt de AP-7 de A-7 route. Op sommige delen van de AP-7 snelweg kan men gebruik maken van een driebaansweg terwijl andere delen weer tweebaanswegen zijn.
Tol op de AP-7
Voor het merendeel van de AP-7 dient men tol te betalen waarbij de bedragen behoorlijk kunnen oplopen. Tol betalen kun je met een creditcard doen, met contant geld of met een Via T kastje en het Bip&Go systeem.
Bij praktisch alle eerste tolpoorten krijgt met een ticket welke betaald dient te worden wanneer men de snelweg verlaat of wanneer men aan het einde van een deel tolweg is gekomen. Dat geldt dan niet voor het betalen met een Via T of Bip&Go kastje waarbij je door kunt rijden bij de speciale tolpoorten (wel zo makkelijk).
Er zijn vijf bedrijven die op de AP-7 tol heffen. Dat is Albertis voor de snelweg van de Franse grens tot aan de provincie Alicante. Dat is Ciralsa voor de snelweg rondom Alicante. Ansur is het bedrijf wat tol heft op de weg Crevillente-Cartagena en Aucosta voor de weg tussen Cartagena en Vera. Het laatste stuk weg is de verantwoordelijkheid van Ausol voor de snelweg van Fuengirola naar Guadiaro (bron WikiPedia.es). LET OP: In de toekomst gaat dit veranderen en zullen delen tolweg eventueel gratis gaan worden.
Bedragen
De bedragen die men dient te betalen verschillen elk jaar maar op de website van de ANWB zijn ze recent aangepast. Daarnaast dient men te kijken naar de verschillende klassen voertuigen. Gemiddeld zijn de prijzen voor de klasse 1 (de meest gebruikte) als volgt *.
- La Jonquera (Franse grens) – Parets = 14,70 euro
- Barcelona – Vendrell = 6,20 euro (tolpoorten zijn weg maar bedrag blijft)
- Vendrell – Salou = 3,65 euro (tolpoorten zijn weg maar bedrag blijft)
- Salou – Valencia = In 2020 GRATIS geworden
- Valencia – Benidorm = In 2020 GRATIS geworden
- Valencia – Alicante = IN 2020 GRATIS geworden
- Alicante – Cartagena = 3,85 euro
- Regio Alicante – Ap-7 = 4,50 euro
- Cartagena – Vera = 14,15 euro
- Málaga – Estepona = 7,75 euro
- Málaga – Calahonda= 2,90 euro
- Calahonda – Marbella = 2,90 euro
- Marbella – Estepona = 3,15 euro
- Estepona ‘ Guadiaro = 3,30 euro
* 2019 prijzen onder voorbehoud, kunnen veranderen naar gelang de tijden etc. en gelden altijd voor het hele stuk te berijden weg. Als men de snelweg verlaat betaald men minder.