Als je gaat fietsen in Spanje moet je rekening houden met het verkeer, andere fietsers en vooral ook de speciale verkeersborden voor fietsers. Er zijn er nogal wat die overal in de Europa hetzelfde zijn maar er zijn ook enkele borden die anders zijn in Spanje. Daarom dit korte overzicht van de meest voorkomende verkeersborden voor fietsers in Spanje.
Er komen in Spanje in en tussen de verschillende populaire kustplaatsen maar ook in de grote en kleine steden steeds meer fietspaden bij. Dat moet ook wel want steeds meer inwoners van Spanje stappen op de fiets. Het merendeel van de Spaanse fietsers ziet het fietsen nog steeds als een vrijetijdsbesteding of als sport maar de corona-crisis heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen een fiets willen hebben om naar hun werkplek te rijden.
Dat zorgt er dus automatisch voor dat het drukker wordt op straat en op de speciale fietspaden en fietsstroken met fietsers. Maar ook fietsers moeten zich aan de regels houden in Spanje en de verkeersborden zijn daar onderdeel van. Laten we eens kijken naar de meest voorkomende fiets-verkeersborden in Spanje.
Gesloten voor fietsen (prohibido bicicletas). In Nederland wordt er ook melding gedaan van een verbod op gehandicaptenvoertuigen zonder motor.
Verplicht fietspad (vía reservada para ciclos of vía ciclista). Fietsers en bestuurders van een standaard elektrische fiets (tot 25 km/h) moeten van dit fietspad gebruikmaken. In Nederland wordt er ook melding gedaan van snorfietsen maar die bestaan niet in Spanje.
Einde verplicht fietspad (fin vía ciclista).
Onverplicht fietspad (vía ciclista recomendada). Dit vierkante bord wordt over het algemeen veel verward met het ronde bord maar terwijl de ronde versie een verplicht fietspad aangeeft, geeft het vierkante verkeersbord een onverplicht fietspad aan en mag men dus ook over straat rijden.
Gedeelde ruimte tussen fietsers en voetgangers (senda ciclable). Dit normaal gesproken groene bord geeft aan dat er zowel gefietst als gelopen kan worden maar dat gemotoriseerd verkeer niet is toegestaan. Deze borden zijn vaak te zien in parken, stadstuinen en bepaalde voor het verkeer afgesloten delen van straten.
Fiets- en voetgangerspad (vía para ciclistas y peatones). Het gaat hier om een fiets- en voetgangerspad waar men samen gebruik van dient te maken.
Fietsstrook (vía ciclista adosada a la calzada). Dit bord geeft aan dat op een van de twee of drie rijstroken er alleen fietsers mogen rijden. Dit bord geeft ook de rijrichting aan zoals het voorbeeld, drie pijlen in een richting of twee pijlen in een en een pijl in een andere richting.
Gedeelde fietsstrook (vía ciclista compartida). Dit is hetzelfde bord als hierboven maar dan met een rijstrook die gedeeld wordt met gemotoriseerd verkeer dat op de fietsstrook maximaal 30 km/uur mag rijden.
Witte fiets. De meeste speciale fietspaden en fietsstroken hebben een witte fiets die op het wegdek geverfd is.
Fietsparkeerplaats (aparcamiento bicicleta). Hier kun of in sommige gevallen moet je de fiets stallen/parkeren. Dit bord is vaak te zien als het niet is toegestaan zomaar overal een fiets te parkeren (let op, ook fietsen kunnen weggesleept worden door de politie).
Er zijn nog meer verkeersborden die voor fietsers gelden maar we hebben ons beperkt tot de meest gangbare.