De Mercadona supermarkt is niet alleen bij de Spanjaarden een van de bekendste en meest geliefde winkels maar ook steeds meer bij de buitenlanders die tijdens de vakantie Spanje bezoeken. Op het moment van schrijven zijn er in heel Spanje (en binnenkort ook in Portugal) 1.625 eigen supermarkten te vinden waar naast de distributiecentra en kantoren meer dan 84.000 mensen werken.
Mercadona is een supermarktketen welke van oorsprong uit de provincie Valencia komt en nog steeds 100% Spaans eigendom is, dit in tegenstelling tot vele andere supermarktketens en winkels die buitenlands geld hebben. De Mercadona is nog steeds een familiebedrijf met Juan Roig als grote baas en daarnaast zijn twee broers en zus.
Slagerij
Het moederbedrijf van de Mercadona is de slagerij en vis-diepvries specialist Cárnicas Roig welke werd opgericht door Francisco Roig Ballester. Hij maakte de kleine buurtslagerij groter en groter totdat in 1977 zijn gezondheid achteruit ging en zijn oudste zoon Juan Roig het roer overnam.
Het was Juan die uiteindelijk van de slagerij een supermarkt imperium wist te maken door naast de slagerij ook de Mercadona op te richten en zo buiten de grenzen van de provincie Valencia te kunnen werken. Dit gebeurde op 15 maart 1977 met de oprichting van Mercadona S.A.
Volgens de meeste mensen is de afgeleid van Mercat (markt) en Dona (vrouw), beiden in het Valenciaans/catalaans. Maar de supermarktketen zelf heeft uitgelegd dat de naam afkomstig is van een Italiaanse pasta genaamd Mercadonna. De supermarktketen heeft een N weggelaten om de uiteindelijke naam te vormen.
Het begin
In 1981 kocht zoon Juan Roig het moederbedrijf, wat toen bestond uit acht slagerij winkels in Valencia, van zijn vader met de steun van zijn vrouw, zijn twee broers en zus. In 1982 werden de eerste buurtsupermarkten van Mercadona opgericht waarbij voor het eerst in Spanje gebruik werd gemaakt van de code-scanner.
In 1988 kocht Mercadona acht Superette supermarkten in Valencia om deze om te toveren naar Mercadona buurtsupers. Na deze aanschaf volgden nog diverse aankopen van regionale supermarkten in o.a. Madrid, Andalusië en Catalonië welke allemaal werden omgebouwd tot Mercadona winkels.
De beginjaren waren niet al te makkelijk voor Mercadona en met name de hevige concurrentiestrijd met andere supermarktketens die over werden genomen door o.a. Franse bedrijven werd flink gemerkt.
Er werd diverse keren van strategie veranderd totdat Juan Roig het systeem “Siempre Precios Bajos” invoerde, het zogenaamde SPB oftewel altijd lage prijzen, iets wat op de plastic zakjes te zien is.
Huismerken
In 1996 introduceerde Mercadona haar eigen producten met de merknamen Hacendado (levensmiddelen), Bosque Verde (huishoudelijke spullen), Deliplus (hygiëne en persoonlijke verzorging) en Compy (huisdieren).
Het zijn met name de eigen merkproducten die nu erg succesvol zijn en wat betreft prijs en kwaliteit niet onder doen voor de bekende merken. Na introductie van de eigen merken blijkt dit een schot in de roos en steeds meer klanten kiezen voor de goedkopere Mercadona merken.